Channel Odensehuizen Nederland [OPGEHEVEN]

Landelijk channel

Vraag

11 mei 2020
Profielfoto van Renée Lankwarden
Renée Lankwarden
Coördinator

“Binnenkort gaat het Odensehuis Culemborg op kleine schaal weer open! Bij de voorbereiding heb ik nog een vraag: hoe controleren we of deelnemers, of huisgenoot, klachten heeft? Bij de deur? Bellen? Verantwoordelijkheid bij naasten? Hoe doen jullie dat?”

Profielfoto van Marjan Middelburg
Coördinator

Beste Renée,
Sinds 5 mei kunnen bezoekers en mantelzorgers in het Odensehuis Papendrecht, volgens afspraak, op de koffie komen. Wij hebben blokken van 10.00 - 12.00 uur en 13.00 - 15.00 uur. In de pauze maken we alles schoon en luchten we de ruimte goed.
Inmiddels heb ik een afspraken briefje gemaakt en op de achterkant heb ik, als reminder, de richtlijnen van het RIVM vermeld. Ik wijs bij het maken van de afspraak ook nogmaals op de richtlijnen. Bij binnenkomst staat desinfecterende gel en als bezoekers en vrijwilligers hun handen desinfecteren vragen we naar eventuele klachten. Ik merk dat de iedereen zelf heel voorzichtig is en zelf ook de verantwoordelijkheid neemt.
Iedereen is zo blij om weer in het Odensehuis te zijn.
Wij werken met de Tovertafel, super instrument nu in Coronatijd. Mensen hebben geen fysiek contact met elkaar en beleven toch veel plezier met elkaar.
Veel plezier!
Hartelijke groet,
Marjan Middelburg,
Coördinator Odensehuis Papendrecht.

Profielfoto van Ida Verbiest
Ida Verbiest
Coordinator

Dag Rene,
Het Odensehuis Roosendaal gaat op 1 juni zijn deur weer openen. Dit na goed overleg met de gemeente uiteraard.
We hebben een looproute gemaakt zodat mensen niet tegen elkaar opbotsen. Bezoekers komen langs de voordeur naar binnen en langs de achteruitgang naar buiten.
Er wordt actief gevraagd of mensen klachten hebben. En voorlopig mogen bezoekers alleen op afspraak komen zodat we even overleg hebben over de gezondheid vooraf en we starten met 6 mensen in een ruimte. Dus de inloopfunctie even niet. En voor een paar bezoekers hadden we al indivuduele thuisbezoeken en die blijven staan voorlopig.
En verder alle hygiene maatregelen zoals voorgeschreven door het RIVM.
groetjes Ida

Profielfoto van Jonne Meij
Jonne Meij
Coordinator

Hallo Renee,

Vandaag heb ik voor het eerst kleinschalige ontmoeting georganiseerd voor de vaste bezoekers van het Odensehuis.
Ik hou me aan de landelijke richtlijnen voor kleinschalige dagbesteding. (max 4 plus ikzelf, 1,5 meter, handhygiëne, geen klachten, etcetera)
Betreffende de 'controle' op klachten druk ik het mensen op het hart wanneer ik ze voor de ontmoeting uitnodig dat ze zelf (als mogelijk met gedeelde verantwoordelijkheid van een mantelzorger) goed beoordelen of ze niet verkouden en/of koortsig zijn.
Wanneer ik twijfels heb als ze aanwezig zijn dan zal ik ze verzoeken om toch naar huis te gaan.
Als mensen dit niet kunnen vatten of verwerken ivm hun mate van dementie dan zou het kunnen dat ze ook moeite hebben met het aanhouden van de 1.5 meter afstand tot de andere bezoekers. In dat geval is het volgens de richtlijnen die ik aanhoud niet mogelijk om ze te ontvangen. In dat geval nodig ik ze niet persoonlijk uit maar onderhoud ik op andere manieren het contact., eventueel met huisbezoek.

Groet, Jonne

Profielfoto van Marjolein Hoolsema
Coordinator

Wij gaan a.s. maandag weer open ( gedoseerd) ik bel iedereen , ook de naasten . We controleren bij de deur of iedereen niet verkouden, koorts of ziek is . We gaan niet temperaturen . Bij de deur staat ook desinfectiemiddel voor de handen die gebruikt moet worden alvorens naar binnen te gaan.
Groet Marjolein

Profielfoto van Karin Meijer
Coordinator

Hai Renée,

Wat fijn dat jullie ook zover zijn. Wij starten morgen, twee middagen per week.
Ik heb een student bij de ingang, die een vragenlijst doorneemt (mag ook thuis ingevuld worden). Ik stuur het document mee.
Tevens vraagt de student de bezoeker zijn handen te desinfecteren met aanwezige spray, en zal hij na entree de trapleuning en deurknop reinigen voordat de volgende kan.

Als je verder nog informatie nodig hebt, laat het me weten.

Groet,
Karin